недеља, 18. март 2012.

Прокламација пригодом 200 - годишњице владавине династије Петровић Његош

Драги народе!

Два се вијека напунише заједнице мука и славе витешкога народа црногорског и његових господара, мојих предака. Пролазећи у мислима тај дуги низ времена заједничког труда и прегнућа, данашњи нараштај мора са дивљењем и необичним усхићењем душе да гледа на оно што је било, како и из чега ваши стари са мојим прецима подигоше ово дивно отачество наше! Планина кости и мрамора уздигла би се од жртава за његов опстанак, а језеро суза и крви коштало је оно нараштаје ове земље, који се изређаше у ова два вијека. Гора ловорова посјекла би се да овјенча славу јунака и бранилаца наше свете вјере, слободе и самосталности, која се не упусти у горама нашим ни послије пропасти царевине наше, но наново оживје у вријеме владике и његових сатрудника.

Наша је домовина, хвала богу, данас на лијепом путу развитку и на великом ступњу гласа и поштовања, а све то захвалити духу јединства и узајамне љубави народа и господара црногорских. Да не би јесењих штета од поплаве на прослави двјестагодишњице ове, указати нам шћаху то уважење својим присуством владари и чланови владарских домова, браћа Срби и Словени и народни пријатељи са свих страна, који већ пријавили бјеху свој долазак. Зато ја и ви дужни смо одазвати им се срдачном благодарношћу.

Браћо! По вољи божјој и ваше оданости ја сам седми господар од дома мога земљи овој, и ја доживљех да се у мом земану слави двјестагодишњица заједнице и братске сугласности господара и народа. Ја пред богом и пред овим светим домом, гдје су моји преци живјели, обећавам теби, народе, непрекидност чувства мојих предака, која су не с тобом везала и данас вежу, а ти ћеш ме, мој мили народе, кријепити и унапријед оном твојом јуначком вољом, оном оданошћу твојом, оном безпримјерном љубављу твојом, којом учини чудеса.

Ми смо мали, али богу хвала крјепки, јер смо слогом спојени. Слога је најсвјетлије оружје; у срцу јунака оно је непобједиво. Ми смо сиромашни, али сиромаштво не осјећамо, јер је јунацима част јуначка - богатство, Тако сложну и свијетлу Црну Гору Српство ће с радосном надом и даље гледати. Тако сложну и свијетлу Црну Гору бог ће вазда благословити.

Нека је слава и хвала свемогућему на његовој милости и свемогућној заштити у својим подвизима Црне Горе за ова два вијека!

Слава и благодарност братској и силној Русији која је од владике господара Данила с једнаком љубављу заштићивала и помагала Црну Гору!

Хвала и признање од нас свима пријатељима на пријестолима и у народима, који су радили добро Црној Гори и који ће је потпомагати у будућности њеној!

Слава и хвала владици-господару Данилу и његовим сатрудницима витезовима, твојим јуначким прецима, а теби, драги народе мој, ја у име свих предака мојих, захваљујем ти на љубави и оданости, па ти и овом приликом посвећујем и даље мене, мој рад, све моје моћи и душу моју!

Цетиње, 2/14. I 1897.



Нема коментара:

Постави коментар