субота, 6. октобар 2012.

У мом замку над Морачом

У мом замку над Морачом 

У мом замку над Морачом,
што крај њега с буком тече,
чекам твоје драго писмо
свако јутро, свако вече. 

А ти ме се зар оглуши
 - чудна посла, чудне жене -
не стављаш се соли, хлеба,
ни љубави нити мене! 

Хеј, нека га, нека, нека!
Немарност је биљег худи.
Све не може човјек имат',
што му б'једно срце жуди. 

А ја синоћ сажаљивах,
што Франс Први још жив није,
онај пјесник, јунак онај
и каваљер од Франције 

да м' уздигнем рукавицу
коју баци мужевима,
када каже да с' окрећу
жене свима вјетровима.

Али јутрос ка' год и он
и ја мислим о женама:
краљи, цари и књажеви
будале смо сви пред вама. 

Окрећу нас како хоће.
С нама врте и смију се,
а кад мало срднемо се
да нас љубе закуну се; 

и ми, људи, вјерујемо,
што нам реку, што нам кажу,
за истину прихватимо
њину варку, њину лажу. 

О зашто су жене такве,
што траг им се не истражи,
но за лица анђеоска
смије им се смијер враж'и! 

Да преваре, да исмију
чојка, при њој - тог дембела,
кога жедна и срамотна
преко воде би превела. 

О зашто су жене такве,
зашто једне има живе!
Нек' с' утопе, нек' с' удаве
човјекове све одиве! 

Па да свијет без њих живи;
од њих свако зло извире.
Без жене би човјек мога'
да с' не плоди ни умире. 

Али куд сам забасао!
Прочитати ово може
хајделберска мученица,
е па онда шта ћу, боже?! 

Што ћу, што ћу? - Опет лако -
вила ће ми помоћ' друга,
пак ћу пјесму као славља
испјевати ја из луга 

све о женским врлинама,
о цару им и о моћи.
Без жене би дани били
мрачни као тамне ноћи. 

Ја без моје рањенице
хајделберске што бих био -
храст без лишћа и без грана
од ког бих се сам стравио. 

А овако запјеваћу
уз гитару с' брег' Мораче
свјежим гласом, иако се
пут старости брзо краче. 

Запјеваћу тако гласно
њено име, љубав њену,
на који ће и Морача
вал уставит' свој и пјену, 

па ће с буком отргнут' се
пут Језера и пут Мора
да цијелу свијету прича
за врлине њена створа. 

Крушевац, 27. јануара 1892



Пјесму смо нашли у књижевној заоставштини краља Николе, која је накнадно прикупљена. Вјероватно да је у једно вријеме била однесена са материјалом који се односи на династију Карађорђевића.


Нема коментара:

Постави коментар